Som en del af indsatsen for at styrke lokalsamfundet er adgangen til viden og en bedre undervisning for specielt de mindste en vigtig prioritet. .Det indiske skolesystem er stadig lagt an på paratviden og udenadslæren.
I samarbejde med Haldor Topsøe A/S har det været muligt at tage et stort første skridt mod en mere nutidig pædagogik med opførelsen af Vivekananda Sikhsa Niketan [VSN] skolen. Her forsøger man at undervise efter mere moderne pædagogiske principper fx. med færre elever i klassen og mere opmærksomhed på den enkelte elev.
I nedenstående rapport kan man læse mere omkring projektet, skolen og de aktuelle tiltag – samt hvad de næste skridt vil komme være.
Non-formal schools
Et andet ben i indsatsen er en basal undervisning af de børn, der bor i fjerntliggende områder gennem ikke-formelle skoler (Non-formal skoler =NF skoler)
I fjerntliggende områder langs floderne i Sunderbans er fattigdommen og analfabetismen størst. Forældrenes svage uddannelsesmæssige baggrund og fattigdom er blandt årsagerne til at, børnenes vidensniveau i disse områder er ekstrem svag.
Regeringsskolernes dårlige undervisning øger ikke interessen blandt forældre og børn. Der er derfor behov for en ekstra indsats.
Nedenfor kan du læse mere omkring vores arbejde på området
LINK [På vej]